FAQ
Hier vind je de meest gestelde vragen en de antwoorden.
De antwoorden en vragen in deze FAQ zijn aan verandering onderhevig.
Met enige regelmaat worden de vragen ge-update. De antwoorden zijn niet bedoeld als onderdeel van de huurovereenkomst. De definitieve voorwaarden en onderdelen worden vermeld in het huurcontract.
Kan ik de appartementen bezichtigen?
Je bent vast heel nieuwsgierig hoe de appartementen eruit komen te zien! Om je alvast een beeld te geven van de situatie en woningen kan je de galerij, artist impressies en plattegronden bekijken. Let wel op, deze foto’s zijn gemaakt in de modelwoning van het verhuurde en opgeleverde gebouw J. Op de bouw is het niet mogelijk om gewoon even langs te lopen. Er zijn namelijk strenge veiligheidsrichtlijnen om ongevallen te voorkomen.
Het is momenteel niet mogelijk om te bezichtigen.
Kan ik huurtoeslag aanvragen?
De appartementen worden verhuurd in de vrije sector. Het is daarom niet mogelijk om huurtoeslag aan te vragen.
Moet ik inschrijf- of bemiddelingskosten betalen?
Je hoeft geen inschrijfkosten te betalen en er zijn geen bemiddelingskosten/courtage. Voor (of tijdens) het ondertekenen van de huurovereenkomst dient de eerste maand huur en de eventuele borg te zijn/worden overgemaakt via internetbankieren. Een borg is niet standaard en wordt alleen gevraagd indien je niet (volledig) aan de inkomenseisen voldoet of zelfstandig ondernemer bent.
De huurreservering van € 75,– kun je zien als de zekerheid op een optie. Je ontvangt de huurreservering retour nadat je het huurcontract hebt ondertekent, in de week voor de sleuteloverdracht.
Wat is de huurreservering?
De inschrijving voor The Mayor is gratis en kun je via de website starten.
Voorlopige toewijzing en huurreservering
We gaan op basis van jouw voorkeuren en ingevulde gegevens woningen toewijzen. Je ontvangt een eventuele voorlopige toewijzing altijd per mail. In de mail ontvang je ook de instructie hoe je de toegewezen woning kunt accepteren.
Op basis van je inschrijving wordt er gekeken naar beschikbare woningen en de door jouw ingevulde gegevens. Als jouw inkomen matched met jouw voorkeurswoningen en de woning is beschikbaar volgt de voorlopige toewijzing. Het kan voorkomen dat er meerdere geschikte kandidaten, dezelfde woning als hun voorkeurswoning geselecteerd hebben, in dit geval zal er geloot worden. Mocht jij niet bij de gelukkige zitten die in de eerste ronde een woning toegewezen krijgt, dan wordt je automatisch op de reserve lijst geplaatst.
Ben je wel een van de gelukkige die een woning toegewezen heeft gekregen en je kiest ervoor om de voorlopige toewijzing te accepteren, dan word je gevraagd om de betaling van de huurreservering van € 75,- te voldoen . Met deze huurreservering bevestig je de acceptatie van de toegewezen woning. De woning is dan alleen voor jou gereserveerd!
Je ontvangt de huurreservering retour na ondertekening van het huurcontract, uiterlijk een week voor de oplevering van je woning.
Na acceptatie van de toegewezen woning ontvang je per mail een bevestiging met daarin de instructies voor de afronding van de huurprocedure. Dit kan aan de hand van door jou aangeleverde documenten of via een link naar de Huurcheck omgeving van The Mayor. Zodra dit van toepassing is ontvang je meer informatie over de Huurcheck omgeving. Dit is een beveiligde omgeving via een koppeling met je DigiD. Hierin worden de gegevens gedeeld die noodzakelijk zijn voor de toetsing voor het huren van een woning. Het is mogelijk dat er gevraagd wordt naar aanvullende documenten die nodig voor het beoordelen van de inkomenssituatie. We toetsen je gegevens op echtheid en bekijken je inkomenssituatie en betaalverleden. De uitslag van deze toetsing volgt uiterlijk 7 werkdagen, mits alle benodigde gegevens en documenten beschikbaar zijn gesteld door jou. Mochten er toch documenten ontbreken kan het voorkomen dat de toetsing langer duurt. Als er in deze toetsing falsificaties naar voren komen zal de huurreservering niet geretourneerd worden.
Na positieve afronding van de toetsing en dossiercontroles, wordt het huurcontract aangeboden. Als je besluit het aangeboden contract na positieve afronding van alle controles niet te accepteren, dan vervalt de huurreservering en wordt deze niet geretourneerd.
Ik wil een appartement huren. Wat moet ik doen?
Alle woningen in The Mayor zijn volledig verhuurd. Inschrijven is niet meer mogelijk.
De inschrijving is online. Dit is vergelijkbaar met een papieren inschrijving, die vaak gebruikt wordt. Maar door de digitale verwerking kunnen wij sneller reageren en je kunt alles gemakkelijk vanuit huis organiseren. De inschrijving bestaat uit verschillende onderdelen en in deze stappen worden diverse controles uitgevoerd:
Nieuwe inschrijving:
Inschrijven doe je via de website. Je selecteert de beschikbare woningen via de woningvinder, die passen bij je inkomenssituatie. Tijdens de inschrijfperiode kun je woningen selecteren en vul je de ontbrekende gegevens in. We vragen bij de inschrijving om een bewijs van inkomen. Ben je in loondienst dan zien wij graag het verzekeringsbericht van het UWV tegemoet. Ben je zelfstandig ondernemer dan zien wij graag je meest recente inkomensverklaring. De overige documenten die nodig zijn volgen later nadat je de woning hebt geaccepteerd. Heb je je al eerder aangemeld voor de nieuwsbrief? Gebruik dan hetzelfde e-mail adres voor de inschrijving.
Bestaande inschrijving:
Indien je al eerder (voor de vorige fase) een inschrijving hebt gedaan, willen wij je vragen om je inschrijving te actualiseren met gegevens en documentatie die op dit moment op jouw situatie van toepassing is. Log in met het gebruikte e-mail adres en wachtwoord via deze link. Bekijk het aanbod via de woningvinder en pas je voorkeuren aan via het portaal. We vragen in dit stadium om een bewijs van inkomen. De overige documenten die nodig zijn volgen later nadat je de woning hebt geaccepteerd.
De voorlopige toewijzingen worden bekend gemaakt per mail
Wanneer je een voorlopige toewijzing ontvangt, kun je deze vervolgens accepteren of verwerpen. Indien je de voorlopige toewijzing hebt geaccepteerd, zullen wij vervolgens de uitgebreide finale credit check uitvoeren. Dit houdt onder andere in dat wij bijvoorbeeld BKR-registraties checken en indien nodig werkgevers nabellen.
Wanneer je dossier o.b.v. de credit check e.d. volledig akkoord bevonden is, ontvang je per email bericht over de goedkeuring en krijg je de huurovereenkomst digitaal ter ondertekening aangeboden. Deze onderteken je digitaal middels IDIN. Wijzigingen door de huurder op de huurovereenkomst zijn helaas niet mogelijk.
Voorafgaand aan de oplevering ontvang je gedetailleerde informatie over de ingebruikname, verhuizing, energiecontracten enz. Zo mogelijk ontvang je minimaal 4 weken voor de sleuteloverdracht per mail bericht. Tijdens de sleuteloverdracht wordt je identiteitsbewijs gescand volgens AVG-richtlijnen op echtheid en registratie in vermissingen.
Wanneer worden de appartementen opgeleverd?
In 2022 zijn de gebouwen H en J opgeleverd. Er zijn geen woningen beschikbaar.
Vanaf Q2 van 2023 worden gebouw C, E en F opgeleverd. Gebouw F is als eerste in april 2023 opgeleverd. Gebouw E volgde in juli 2023 en gebouw C is op 16 november 2023 opgeleverd.
Vele professionals op de bouw zijn dagelijks bezig om deze mooie appartementen op tijd op te kunnen leveren. Maar er kunnen onvoorziene omstandigheden zijn die de bouw vertragen of juist versnellen. Hierbij kun je denken aan weersomstandigheden zoals harde wind of vorst, maar ook het aanleveren van afbouwmateriaal.
De aannemer zorgt tijdens de bouwactiviteiten voor veiligheid in het gehele gebied en zal de overlast tot een minimum proberen te beperken.
Zijn er bergingen beschikbaar?
Ieder appartement heeft een externe berging in de kelder.
Zijn er parkeerplaatsen beschikbaar?
Voor ieder appartement van The Mayor is een parkeerplaats beschikbaar in de afgesloten beveiligde parkeergarage onder het gebouw. De toegang tot het gebouw wordt elektronisch gecontroleerd middels camera en toegangssystemen. Het is niet mogelijk om een appartement te huren zonder parkeerplaats. Er worden voorzieningen getroffen voor 25 elektrische laadpalen.
De parkeerplaatsen in de parkeergarage van The Mayor zijn smaller dan de parkeerplaatsen die je in openbare garages of op straatniveau aantreft. Dit heeft te maken met het feit dat het hier een transformatieobject betreft van het voormalige KPMG kantoorgebouw waarbij de (beton)constructie en de parkeerkelder gehandhaafd zijn.
Er is hier ook sprake van een bewonersparkeergarage waar andere normen voor gelden dan voor een openbare garage.
Kan ik een parkeervergunning krijgen voor het parkeren op straat?
Het is niet mogelijk om een bewonersvergunning aan te vragen. Dit omdat The Mayor eigen parkeergelegenheid heeft.
Hoe werkt de inschrijving?
Stap 1:
Nieuwe inschrijving:
Kies jouw voorkeurswoningen uit. Dit doe je via de woningvinder, door te klikken op “woningvinder” in het menu. Je kunt hier de woningen aanklikken. Vervolgens kun je de woning toevoegen aan jouw favorieten door te klikken op het hartje, de woningen worden dan toegevoegd aan je inschrijving. Onderin het scherm zie je dat de woning(en) aan jouw voorkeuren zijn toegevoegd door het cijfertje bij het menu item inschrijven. Wanneer jij jouw voorkeuren (minimaal 1) hebt toegevoegd klik je op inschrijven om te beginnen met de inschrijving. Vul hier je e- mailadres in (let op, hetzelfde e-mailadres wat je eventueel eerder al gebruikt hebt bij de voorinschrijving). Vervolgens ontvang je een e-mail met een link om een account te maken voor jouw online persoonlijk dossier.
Bestaande inschrijving:
Indien je al eerder (voor de vorige fase) een inschrijving hebt gedaan, willen wij je vragen om je inschrijving te actualiseren met gegevens en documentatie die op dit moment op jouw situatie van toepassing is. Log in met het gebruikte e-mail adres en wachtwoord via deze link. Bekijk het aanbod via de woningvinder en pas je voorkeuren aan via het portaal.
Bekijk stap 2 t/m 4 hieronder
Stap 2: Inschrijving voltooien
In je online dossier vul je je gegevens aan bij een nieuwe inschrijving of actualiseer je de bestaande gegevens bij een bestaande inschrijving.
Wanneer je alle informatie in je dossier hebt ingevuld voeg je een bewijs van inkomen toe aan de inschrijving. Ben je in loondienst dan zien wij graag het verzekeringsbericht van het UWV tegemoet. Ben je zelfstandig ondernemer dan zien wij graag je meest recente inkomensverklaring. Dit is een belangrijk onderdeel van de inschrijving. Zonder dit document kunnen we je dossier niet beoordelen en een voorlopige toewijzing verstrekken. Je overige documenten zijn dus pas nodig nadat je een toewijzing hebt geaccepteerd (met uitzondering van het bewijs van inkomen).
Stap 3: Online persoonlijk dossier
Zodra jouw inschrijving is voltooid, wordt jouw inschrijving vergrendeld en kan je niks meer aanpassen aan je inschrijving. Wil je jouw inschrijving heropenen? Stuur dan een heropeningsaanvraag naar themayor@wooove.nl. In je online dossier vind je alle ontwikkelingen en updates omtrent het toewijzingsproces. Zodra er een nieuwe ontwikkeling plaatsvindt, ontvang je daar altijd een e-mail over met een koppeling naar jouw persoonlijke online dossier.
Stap 4: Uitslag
Zodra er een toewijzing mogelijk is ontvang je bericht per mail. Als we je een woning kunnen toewijzen zal er naast de e-mail met de voorlopige toewijzing ook persoonlijk contact gemaakt worden voor het vervolg. Vervolgens worden de dossier controles door ons uitgevoerd aan de hand van een koppeling met de Huurcheck omgeving. Je ontvangt de mail naar deze omgeving, nadat je de toewijzing hebt geaccepteerd. Aansluitend worden alle checks uitgevoerd. Je ontvangt uiterlijk 7 werkdagen nadat je dossier volledig is (alle benodigde documenten voor controle) de definitieve uitslag.
Zodra het huurcontract gereed is, ontvang je bericht. Je ontvangt zo veel als mogelijk, 4 weken voor de oplevering bericht van de definitieve opleverdatum.
Welke documenten heb ik nodig?
Bij de inschrijving is een bewijs van inkomen voldoende. Op basis van de ingevulde gegevens in het inschrijfformulier volgt de toewijzing. Na acceptatie van de toewijzing worden aanvullende documenten opgevraagd waarmee de controles uitgevoerd worden.
Identiteit:
Ben je in loondienst?
Ben je gepensioneerd/AOW-gerechtigd?
Voor zzp’er, zelfstandig ondernemers, directeur/aandeelhouders
Als ondernemer kun je jouw inkomen aantonen met een inkomensverklaring van de belastingdienst over de twee meest recente jaren. Dit formulier kun je gratis aanvragen via de belastingtelefoon 0800 0543 of door in te loggen met je DigiD op Mijn Belastingdienst. Let op: je kunt dit document alleen opvragen met een DigiD.
Heb je geen inkomensverklaring? Dan is een accountantsverklaring met jaarrekening noodzakelijk.
De volgende documenten dien je bij een eigen bedrijf naast de standaarddocumenten aan te leveren:
Heb je een koopwoning?
Dan dient het inkomen voldoende te zijn om de hypotheeklasten én de huurkosten te dragen. Bij een koopwoning zijn de volgende situaties mogelijk en dien je de volgende documenten te uploaden:
De woning is verkocht:
Je houdt de hypotheek aan:
Scheiding
In geval van scheiding is het van belang dat je jouw financiële positie kunt onderbouwen op basis van het scheidingsconvenant of verklaring mediator, zodat wij kunnen vaststellen of er voldoende financiële middelen zijn om de huursom te dragen ten opzichte van het inkomen.
Eigen vermogen
Het vrij beschikbare vermogen op een Nederlandse bankrekening middels een kopie dagafschrift.
Hoe zorg ik ervoor dat mijn documenten aan de AVG wetgeving voldoen?
Om identiteitsfraude tegen te gaan is het belangrijk om documenten aan te leveren die aan de AVG richtlijnen voldoen. Dit houdt onder meer in dat je BSN en pasfoto niet zichtbaar mogen zijn. Hiervoor kun je gebruik maken van de KopieID app van de Rijksoverheid. Daarnaast is het belangrijk om de documenten via het beveiligde online dossier aan te leveren en niet via e-mail
Waarom verloopt de inschrijving digitaal?
Wij streven ernaar het verhuurproces zoveel mogelijk digitaal te laten verlopen. Door de digitale verwerking kunnen we sneller reageren, je beter ondersteunen en kun je vanuit huis alles organiseren. Vanzelfsprekend staan we jou ook graag persoonlijk te woord en helpen wij jou, zowel digitaal als persoonlijk, bij het vinden van de voor jou perfecte woning.
Aan welke voorwaarden moet ik doen om in aanmerking te komen?
Om in aanmerking te komen voor een appartement in The Mayor is het van belang dat je aan de inkomensrichtlijnen kunt voldoen en geen negatieve BKR registratie hebt.
Wat zijn de inkomensrichtlijnen om te huren?
Om een appartement te huren, gelden de volgende inkomenseisen:
Tweepersoonshuishouden
Bij een netto maandhuurprijs tot en met € 600,- geldt 4,5 maal de netto maandhuur
(+)
Bij het meerdere boven € 600,- geldt: 3 maal de netto maandhuur
=
Bruto maandinkomen (Het inkomen van de partner wordt voor 100% worden meegeteld.)
Éénpersoonshuishouden:
Bij een netto maandhuurprijs tot en met € 600,- geldt 4 maal de netto maandhuur
(+)
Bij het meerdere boven € 600,- geldt: 3 maal de netto maandhuur
=
Bruto maandinkomen
Voorbeeld netto maandhuurprijs € 1.250,-:
€ 600,- x 4,5 = € 2.700,- plus 650 x 3 = € 1.950,-. Zo kom je op een bruto benodigd maandinkomen van minimaal € 4.650,- ( € 2.700,- + € 1.950,- )
Kan ik als uitzendkracht een huurappartement huren?
Omdat een huurcontract wordt aangegaan voor minimaal 1 jaar, is het belangrijk dat je ook op langere termijn de huur kunt betalen. Daarom kunnen wij alleen rekening houden met inkomen uit een vast dienstverband (minimaal 12 maanden). Het is dus niet mogelijk om met een flexibel arbeidscontract een appartement te huren in een van onze complexen.
Kan ik als student een huurwoning krijgen?
Nee, het is alleen mogelijk om te huren met voldoende inkomen volgens de inkomensrichtlijnen, waarbij maximaal 2 inkomens tot een gemeenschappelijk inkomen gezien mogen worden. Ook mogen er niet meer dan twee huurders op een adres ingeschreven staan.
Een lening via DUO kan niet mee worden gerekend als inkomen.
Tenzij aan deze eisen wordt voldaan is het voor studenten niet mogelijk een woning te huren. Er worden helaas geen garantstellingen door derden (ouders) geaccepteerd.
Kan ik een woning delen met een vriend of collega?
Nee, het is niet mogelijk om een woning te delen. Wij verhuren alleen aan duurzame relaties, gezinnen en stellen.
Is het mogelijk om te huren met een garantstelling?
Nee, het is niet mogelijk om te huren met een garantstelling.
Om in aanmerking te komen voor een van de appartementen dien je zelf een vast inkomen te hebben dat past bij de inkomensrichtlijnen.
Hoe worden de appartementen toegewezen?
Na de sluiting van de inschrijfperiode volgt een voorlopige toewijzing. De toewijzing wordt binnen 1 week na de sluiting van de inschrijfronde bekend gemaakt en vindt plaats op basis van de voorkeuren, inkomenssituatie en compleetheid van het dossier van de kandidaat. Als er meerdere inschrijvingen voor dezelfde woning zijn, dan wordt er geloot. De uitslag van de toewijzing is altijd per mail.
Na acceptatie van de voorlopige toewijzing volgt de eindcontrole en kan er contact opgenomen worden met derden voor financiële toetsing. Als de eindtoetsing positief is, volgt het huurcontract.
Deze onderteken je met Idin/Ideal. Tijdens de inschrijving worden de binnengekomen inschrijvingen gecontroleerd en de woningen toegewezen aan de potentiële huurders. Je hoort via de verhuurmakelaar of je een appartement toegewezen hebt gekregen.
Is er een waarborgsom/bankgarantie van toepassing?
Een borg wordt niet standaard gevraagd, alleen in gevallen waarbij er extra zekerheid nodig is. Bijvoorbeeld wanneer je een tijdelijke arbeidsovereenkomst hebt of niet volledig aan de inkomenseis voldoet, dan wordt de hoogte van de waarborgsom voordat je het contract ontvangt vermeld. Heb je een eigen bedrijf hebt of zit je in proeftijd? Dan wordt er standaard om een waarborgsom van 3 maanden bruto huur gevraagd.
Wat is de minimale huurtermijn?
Je huurt voor minimaal 1 jaar. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen per de eerste van de volgende maand + 1 maand. Een voorbeeld: je geeft op 19 april aan dat je de huur wilt opzeggen, dan eindigt de huurovereenkomst op 1 juni.
Zijn er naast de huurprijs nog servicekosten?
Ja, voor de gezamenlijke ruimtes waar alle bewoners gebruik van maken worden bepaalde kosten gedeeld. Bijvoorbeeld voor onderhoud van het buitenterrein, schoonmaken entrees & trappen. Deze kosten worden betaald van de servicekosten. Je ontvangt altijd hiervan een separate opgave en jaarlijks een overzicht van de servicekosten. De samenstelling van de servicekosten is in een wettelijk kader bepaald. Meer informatie vind je op de website van de Rijksoverheid.
Het voorschot servicekosten bedraagt €125,- per maand.
Is de huur inclusief gas/water/licht?
Nee, de prijs op de website is de kale huur.
Is The Mayor beveiligd?
Ja, The Mayor is een veilig gebouw. De toegang tot de gebouwen is elektronisch beveiligd middels een toegangssysteem. De hoofdentree heeft schuifdeuren die te openen zijn met een tag, of de videofooninstallatie vanuit de woning. De toegang tot de parkeergarage is beveiligd en wordt bewaakt met een camerasysteem. Daarnaast is er op gezette tijden toezicht op de gebouwen en directe omgeving vanuit hospitality-team op locatie.
Zijn de afbeeldingen op de website van de betreffende woning?
De afbeeldingen zijn Artist Impressions. Bedoeld om je een indruk te geven van hoe een woning er uit kan zien. Het is niet per se een weergave van de door jou gekozen woning. De woningen worden opgeleverd met een afgewerkte badkamer, keuken en toilet. De wanden worden sausklaar opgeleverd. De indeling van de woning zie je op de plattegrond bij de woning. De ligging van de woning kun je zien op de verdiepingsplattegrond.
Kan ik zelf een keuken en/of badkamer uitkiezen?
Nee, de appartementen worden voorzien van een luxe keuken met inbouwapparatuur en een moderne badkamer. De keuken- en badkameropstelling zie je in de plattegronden van de brochure.
Hoe zien de keukens eruit?
De SieMatic keuken is uitgevoerd met vlakke deur in lotus wit. De indeling verschilt per woningtype. De keuken is rijk uitgerust met de volgende apparatuur:
– Multifunctionele oven Siemens
– Separate combimagnetron Siemens
– Siemens Koelvries combinatie
– Siemens vaatwasser
– Siemens Inductie kooplaat met wandschouwkap in RVS
– Quooker (kokend water)
Het composiet werkblad is spot black gepolijst. (het is mogelijk dat apparatuur vervangen wordt door gelijkwaardige kwaliteit bij leveringsproblemen)
Hoe zien de badkamers eruit?
De luxe badkamers zijn uitgerust met een inloopdouche met glazen wand. Enkele woningen beschikken ook over een bad. De appartementen hebben een brede wastafel inclusief badkamermeubel en verwarmde spiegel. Afhankelijk van welke type hebben de appartementen een enkele of dubbele kraan bij de wastafel. Dit kun je zien op de plattegronden.
Hoe zijn de wanden en plafonds afgewerkt?
De wanden worden saus klaar opgeleverd. De plafonds zijn voorzien van wit spuitwerk. De plafondhoogte in de gangzondes is ca. 2.60 meter. In de woon en verblijfsruimten ca. 2.90 meter
Moet ik zelf een vloer leggen en waar moet ik rekening mee houden?
De appartementen worden zonder vloer opgeleverd. Deze leg je als huurder dus zelf. Laminaat is toegestaan, mits er een juiste ondervloer wordt toegepast. Houd er rekening mee dat de appartementen verwarmd worden middels vloerverwarming. De vloerbedekking moet daarvoor geschikt zijn.
Zijn de woningen gemeubileerd?
Nee, de woningen worden zonder meubilering opgeleverd.
Wat voor verwarmingssysteem zit er in de woningen?
De woningen worden aangesloten op het WKO-systeem voor warmte en koeling. De exploitant wordt ETECK. Als huurder sluit je zelf een leveringsovereenkomst met ETECK.
Hoe is de ventilatie in de woningen geregeld?
Het betreft een collectief ventilatiesysteem op het dak van ieder gebouw. Hierin zitten de filtersystemen, in de woning zit een inregelunit.
Kunnen de ramen open?
Ja alle ramen kunnen open, aan de noordzijde zit een extra te openen raam achter het kozijn als geluidsisolatie, ook deze kan open.